Hvad er forskellen på garanti og reklamationsret?
Garanti og reklamationsret dækker over to helt forskellige ting. Men hvad er forskellen? Få svaret her.
"Garanti" og "reklamationsret" bliver ofte blandet sammen, men begreberne dækker ikke over det samme.
Reklamationsretten er din forbrugerbeskyttede ret til at klage over fejl på en vare, som sælgeren er ansvarlig for. Garantien er derimod noget ekstra, som sælgeren eller producenten tilbyder dig, ud over reklamationsretten.
Reklamationsret er en rettighed
Retten til reklamere over fejl, som sælgeren er ansvarlig for (mangler), er for forbrugere en beskyttet ret, som sælgeren ikke kan aftale sig ud af. Sælgeren kan derfor ikke indskrænke din ret til at reklamere, men kan godt give dig bedre rettigheder fx ved at tilbyde dig en garanti.
Reklamationsretten giver dig en række rettigheder, hvis der opstår fejl ved din vare senest to år efter du købte den. Opstår fejlen 1,5 år efter du købte varen, kan du reklamere til sælgeren, men er fejlen først opstået efter de to år, har du ikke længere ret til at reklamere – heller ikke selvom sælgeren er ansvarlig for fejlen.
Reklamationsretten gælder for alle varer, både nye og brugte, og omfatter også tilbehør eller dele af den vare du har købt, fx batteriet eller kameraet i din mobiltelefon.
Du kan klage til sælgeren over fejl ved varer, der viser sig senest to år, efter du købt varen. Det er vigtigt, at du klager hurtigst muligt, efter du har opdaget fejlen, da du ellers kan miste dine rettigheder. Har du købt en tjenesteydelse, kan du klage over fejl, der opstår tre år efter købet – også her skal du klage hurtigst muligt, efter du har opdaget fejlen.
Garanti er et frivilligt supplement
En garanti er noget ekstra, som sælgeren, importøren eller producenten frivilligt kan give dig på et produkt, du køber.
Garantien skal stille dig væsentligt bedre, end det du har ret efter loven fx købeloven.
En garanti kan for eksempel gøre det muligt for dig at klage over et produkt i længere tid end de 2 år, som reklamationsretten dækker (tre år for ydelser). Den kan også dække situationer, som ellers ikke ville være omfattet af reklamationsretten.
Garantibeviset fortæller dig om garantiens betingelser
Du skal have garantien på skrift.
Garantibeviset skal fortælle dig, hvor længe garantien dækker, hvad den dækker og hvilke betingelser, der indgår. Beviset er bindende for sælgeren eller producenten, som har givet dig garantien, på de vilkår, der er fastsat i erklæringen.
Behold dit garantibevis i hele garantiperioden, så du kan bruge det, hvis din vare går i stykker.
Brug reklamationsretten før garantien
Er varen gået i stykker inden for de første to år efter købet? Og er problemet dækket af reklamationsretten? Så skal du altid først gå til sælgeren og bruge din reklamationsret.
Sælgeren har nemlig pligt til at løse problemet ifølge købeloven, hvis sælgeren er ansvarlig for fejlen.
Giver garantien mere favorable vilkår, kan du dog vælge at gøre brug af garantien. Er det producenten, der har givet garantien kan sælgeren tage kontakt til garantistilleren og få dem til at løse problemet.
Sælgeren er dog uanset hvad ansvarlig for fejl, der viser sig senest to år efter købet, og sælgeren kan derfor ikke afvise din klage ved at henvise til en producent-garanti. Det er dit valg, om du vil gøre brug af garantien eller ej.
Få dokumentation på din klage
Klager du over fejl ved din vare, så sørg for at dokumentere så meget du kan fx ved at kommunikere skriftligt med sælgeren fx via e-mail.
Klager du skriftligt til sælgeren, er det vigtigt, at det fremgår, hvad du har klaget over, og hvad du kræver. Tilbyder sælgeren en løsning på problemet, uanset om det er efter reklamationsretten eller garantien, bør du få dette på skrift, så du senere kan dokumentere jeres aftale.
Dokumentationen for jeres aftale er et vigtigt bevis, hvis der senere opstår uenighed mellem dig og sælgeren vedr. løsningen af problemet eller du senere vil tage din sag til et anke- eller klagenævn eller domstolene.
Producenten har givet garantien
Hvis det er producenten og ikke sælgeren, der har givet garanti på varen, er det producenten du skal henvende dig til, hvis du ønsker at benytte dig af de rettigheder, der fremgår af garantien.
Hvis fx du har købt en mobiltelefon, kan du kun reklamere til sælgeren over fejl, der opstår senest 2 år efter købet. Men hvis producenten har givet dig 5 års garanti på fejl, kan du gå til producenten, hvis fejlen er opstået efter de 2 år, men senest 5 år efter købet.
Har sælgeren eller producenten givet dig en garanti, som de ikke vil leve op til, skal du klage til sælgeren/producenten – afhængigt af hvem, der har givet dig garantien, og kan I ikke finde en løsning, kan du tage sagen videre til et anke- eller klagenævn. Du kan læse mere om, hvordan du klager om din vare eller ydelse her.
Skal jeg betale 1.200 kroner for unødigt servicebesøg?
Reklamation: Hvem skal bevise hvad?
Klager du over en vare? Når du reklamerer, er der klare regler for, hvem der skal bevise, at varen er i stykker. Få styr på reglerne her.
Ny lov gør det nemmere for dig, hvis din vare går i stykker
Fra nytår får du lettere ved at reklamere over en vare, hvis den går i stykker inden for det første år efter købet.